loading...
رسانه من
احمدرضا زارعي بازدید : 79 شنبه 28 تیر 1393 نظرات (0)

 

 

لینک مقاله در سایت نشریه

 

 

 

بررسي علل گرايش دانشجويان به وبلاگهاي دانشجويي

 

بررسي موردي وبلاگ انجمن علمي مديريت رسانه

 

 

 

 

 

چکیده

 

تحقیق حاضر با هدف بررسي علل گرايش دانشجويان به وبلاگهاي دانشجويي پرداخته در پی پاسخ به اين سوال است كه  چه عواملي موجب گرد­همايي مجازي دانشجويان در وبلاگهاي دانشجويي براي حل مشكلاتشان مي گردد. محور اصلي اين تحقيق شناسايي دلايل گرايش دانشجويان به وبلاگهاي دانشجوييست.  روش تحقیق پيمايشي توصيفي  و ارسال پرسشنامه بصورت پست الكترونيكي براي 130 نفراز دانشجويان و فارغ التحصيلان مديريت رسانه دانشگاه پيام نور تهران غرب كه عضو انجمن علمي اين رشته هستند صورت گرفته و با دريافت 41 پاسخنامه در نهايت به اين نتيجه رسيد كه از ميان 8 فرضيه مطرح شده در تحقيق سه فرضيه قابل اثبات گردید، ميان نياز به دستيابي به اطلاعات و اخبار ، ميان احساس اطمينان خاطر و آرامش و ميان  نياز به تبادل افكار و مراجعه به وبلاگ انجمن علمي رابطه معني دار وجود دارد.

 

 

 

كليد واژه ها : وبلاگ، وبلاگ نويسي، وبلاگ دانشجويي، دانشگاه پيام نور

 

 

 

مقدمه و بیان مسأله

 

اينترنت از جمله رسانه هاي نويني است كه در يك همگرايي با ساير رسانه ها مي تواند منبع انتشار آنها در فضاي مجازي باشد. در سالهاي اخير وبلاگ نويسي بعنوان يكي از شيوه هاي جديد اطلاع رساني محبوبيت خاصي در ميان قشرهاي مختلف كسب كرده است . وبلاگها كه در دسته رسانه هاي ديجيتال قرار مي گيرند در ابتدا با هدف ثبت دلنوشته هاي شخصي استفاده گرديد. لیکن با گذشت زمان وبلاگها از حالت دلنوشته هاي شخصی كاربردهاي ديگري نيز پيدا كرد و وبلاگهايي با هدف آموزش در محيط مجازي رشد كردند.

 

توجه دانشجويان به وبلاگ نويسي دانشجويي خصوصاً در زمينه رشته تحصيلي خود  موجب گرد همايي مجازي دانشجويان در وبلاگهاي دانشجويي گرديده است. دلايل زيادي مي تواند موجب اين گرايش باشد. از جمله ميتواند از جنبه عدم اطلاع رساني دانشگاه تا نياز به تعامل با  ساير دانشجويان متفاوت باشد.

 

در اهمیت این موضوع می توان اذعان داشت، توجه به نحوه كاركرد آموزشي ميتواند موجبات اعتلاي علمي دانشجويان را فراهم آورد. استفاده از آموزش مجازي و دوري دانشجويان از محيطهاي آموزشي چهره به چهره موجب گرايش دانشجويان به محيط­هاي مجازي دانشجويي براي تبادل نظر و استفاده از منابع آموزشي می گردد. فضاي وبلاگهاي دانشجويي امروزه جايگزين حضور دانشجويان و تعاملات دانشجويي گرديده است. توجه به اين فضا و به رسميت شناختن و حمايت آن از سوي بخش آموزش عالي گامي مهم در توسعه علمي كشور خواهد بود.

 

در تحقيق حاضر به بررسي دلايل استفاده دانشجويان از وبلاگ دانشجويي انجمن علمي مديريت رسانه در آدرس"Media-management.ir" مي پردازم.به همین منظور محور اصلي اين تحقيق شناسايي دلايل گرايش دانشجويان به وبلاگهاي دانشجوييست و در صدد است به اين سوالات پاسخ دهد:

 

  • دليل گرايش دانشجويان به وبلاگهاي دانشجويي چيست؟

  • چه مشخصه هايي در وبلاگها مي تواند موجب افزايش اين گرايش گردد؟

  • چه كاستي هايي از سوي آموزش عالي موجب افزايش اين گرايش مي گردد؟

 

 

 

مبانی نظری

 

در پژوهش حاضر برای بررسی علمی به دو نظریه استناد شده است؛

 

نظريه استفاده و رضا مندي[1] كه به عنوان نظريه "روابط مخاطب رسانه‌ها" نيز مشهور است، این نظریه به جاي پيام، بر مخاطب تأكيد مي‌كند و بر خلاف نظر تأثيرات شديد رسانه، مصرف‌كنندۀ رسانه را به جاي بيان رسانه، به عنوان نقطۀ آغاز فرض مي‌كند. اين رويكرد مخاطبان را افرادي فعال مي‌داند كه از مفهوم و محتواي رسانه‌ها استفاده مي‌كنند؛ نه افرادی که منفعل و تحت تأثير رسانه هستند؛ بنابراين رویکرد استفاده و رضامندی، بين پيام‌هاي رسانه و تأثيرات، رابطه‌ مستقيمی فرض نکرده(استیفن، 1384 :763)و معتقد است مخاطب از میان مجاری ارتباطی و محتواهایی که به وی عرضه می‌شود، بر اساس نوعی ملاک، دست به انتخابی آگاهانه و انگیزه‌دار می‌زند. محور اصلي اين نظريه وابستگي مخاطبان، آن است كه مخاطبان به منظور رفع نيازها و رسيدن به اهداف، به اطلاعات وابسته اند، رويكردي كه مطابق با ايده هاي بنيادي الگوي كاربردهاست (سورين و تانكارد ،767:1390). ضمن فعال انگاشتن مخاطب، بر نيازها و انگيزه هاي وي در استفاده از رسانه ها تاكيد مي كند و بر آن است كه ارزش ها ، علايق و نقش اجتماعي مخاطبان مهم است و مردم بر اساس اين عوامل آن چه را مي خواهند بينند و بشنوند انتخاب مي كنند.پرسش اساسي نظريه استفاده و رضامندي اين است كه چرا مردم از رسانه ها استفاده مي كنند و آن ها را براي چه منظوري به كار مي گيرند؟پاسخي كه به اجمال داده مي شود اين است كه مردم براي كسب راهنمايي ، آرامش ، سازگاري ، اطلاعات و شكل گيري هويت شخصي از رسانه ها استفاده مي كنند.

 

"نظریه ی وابستگی[2]" به عنوان یک نظره­ی بوم شناختی[3] بر روابطِ بین نظام های بزرگ، متوسط و کوچک و اجزای آن ها تمرکز می کند. یک نظریه ی بوم شناختی، جامعه را به عنوان یک ساختار ارگانیک تلقی می کند و در صدد فهمِ ارتباطِ بین بخش های خُرد و کلان نظام های اجتماعی و تبیین رفتار هر یک از بخش ها برحسب این روابط است. نظام رسانه یک بخش مهم از تار و پود اجتماعیِ جامعه ی مدرن و دارای رابطه با افراد، گروه ها، سازمان ها و دیگر نهادهای اجتماعی است» (دی فلور و بال روکیچ، 3:1989-302 به نقل از مهدی زاده)

 

این نظریه حاکی از آن است که افراد وابستگی های متفاوتی به رسانه ها دارند و این وابستگی ها از شخصی به شخص دیگر، از گروهی به گروه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

 

در جامعه ی توسعه یافته ی جدید، بسیاری از اَعمال زندگی و تجارت، مستلزم اطلاعات تازه و قابل اعتماد است و مخاطبان وابستگی زیادی به اطلاعات رسانه های جمعی دارند (سورین و تانکارد، 413:1381)

 

مک کوایل و سون ویندال(1388)، مهم ترین و اصلی ترین ایده ی نظریه وابستگی مخاطبان را وابسته بودنِ مخاطبان به منابع اطلاعاتیِ رسانه های جمعی برای دانستن و جهت گیری نسبت به رویدادهای اجتماعی ذکر می کنند.
الگوی نظریه ی وابستگی مخاطبان به شکل زیر ترسیم شده است(مهدی زاده، 1391).

 

http://rasekhoon.net/userfiles/Article/1392/08/00356921.JPG

 

منبع: مهدی زاده 1391

 

 

 

روش تحقیق

 

تحقيق بصورت پيمايش توصيفي صورت مي گيرد. جامعه آماري تحقيق شامل دانشجويان مديريت رسانه پيام نور مي باشد كه عضو وبلاگ انجمن علمي مديريت رسانه هستند. به منظور گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي با 14 سوال طراحي گرديد. نمونه آماري در اين تحقيق 41 نفر از دانشجويان مديريت رسانه پيام نور واحد تهران غرب هستند كه عضو وبلاگ انجمن علمي مديريت رسانه نيز هستند و به روش انتخاب تصادفي انتخاب شده اند.

 

 

 

یافته ها

 

الف)یافته های توصیفی

 

با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه،  9/65درصد از پاسخ دهندگان  را  زنان   و 4/31 درصد را مردان  تشكيل مي دهند. ، اكثر پاسخ دهندگان داراي سنين بين 31 تا 37 سال هستند.

 

اغلب افراد از طريق ساير دانشجويان از وجود وبلاگ مطلع شده اند.به طوريكه 7/53درصد افراد از اين طريق با وبلاگ انجمن علمي آشنا شده اند.

 

9/82 درصد افراد قبلا از وبلاگهاي دانشجويي استفاده نكرده بودند و 1/17درصد آنان در مقاطع قبلي از وبلاگهاي دانشجويي استفاده كرده بودند.

 

61 درصد پاسخ دهندگان ترجيح ميدهند واحدهاي درسي خود را بصورت غير حضوري بردارند، يعني بصورت خودخوان و الكترونيكي انتخاب واحد مي نمايند.

 

با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه اغلب پاسخ دهندگان كمتر از 10 دقيقه در روز را در وبلاگ انجمن علمي سپري مي كنند.بطوريكه 3/46 درصد افراد ميانگين استفاده روزانه شان كمتر از ده دقيقه بوده است.8/26درصد افراد بيش از 29 دقيقه در روز از وبلاگ انجمن علمي استفاده مي كنند.5/19 درصد افراد 11تا 16 دقيقه در روز از وبلاگ استفاده مي كنند.9/4درصد افراد 17 تا 22 دقيقه در روز از وبلاگ انجمن علمي استفاده مي كنند.4/2 درصد افراد 23 تا 28 دقيقه در روز از وبلاگ انجمن علمي استفاده مي كنند.

 

 

 

ب)یافته های استنباطی

 

 

 

آزمون فرضيه اول : به نظر مي رسد بين ميزان ارتباط دانشجويان با يكديگر و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد.

 

جدول شماره یک) نتایج آزمون پیرسون فرضیه اول

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

ميزان ارتباط دانشجويان

با يكديگر

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.040

Sig.(2-tailed)

.

.803

N

41

41

ميزان ارتباط دانشجويان

با يكديگر

Pearson Correlation

.040

1

Sig.(2-tailed)

.803

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  803/0  بوده و چون025/0>    مي باشد در ميابيم كه نبايد رابطه معني داري بين ميزان ارتباط دانشجويان با يكديگر و ميزان استفاده آنها از وبلاگ انجمن علمي وجود داشته باشد.

 

 

 

آزمون فرضيه دوم : به نظر مي رسد بين اطلاع رساني مناسب دانشگاه پيام نور و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد.

 

جدول شماره دو) نتایج آزمون پیرسون فرضیه دوم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

ميزان اطلاع رساني

دانشگاه

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.155

Sig.(2-tailed)

.

.332

N

41

41

ميزان اطلاع رساني

دانشگاه

Pearson Correlation

.155

1

Sig.(2-tailed)

.332

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه   332/0 بوده و چون 025/0>     مي باشد در ميابيم كه بر اساس محاسبات آماري نبايد رابطه معني داري بين ميزان اطلاع رساني دانشگاه و ميزان استفاده دانشجويان از وبلاگ انجمن علمي وجود داشته باشد.

 

 

 

آزمون فرضيه سوم : به نظر مي رسد بين ايجاد اطمينان خاطر وآرامش با گرايش دانشجويان به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد.

 

جدول شماره سه) نتایج آزمون پیرسون فرضیه سوم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

احساس اطمينان خاطر و آرامش

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.356*

Sig.(2-tailed)

.

.022

N

41

41

احساس اطمينان خاطر و آرامش

Pearson Correlation

.356*

1

Sig.(2-tailed)

.022

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  022/0 بوده و چون 025/0>      مي باشد در ميابيم كه بايد رابطه معني داري بين احساس اطمينان خاطر و آرامش دانشجويان  با ميزان استفاده آنها از وبلاگ انجمن علمي وجود دارد.

 

 

 

آزمون فرضيه چهارم :به نظر مي رسد بين نياز به اطلاعات آموزشي و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد .

 

 

 

جدول شماره چهار) نتایج آزمون پیرسون فرضیه چهارم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

نياز به اطلاعات آموزشي

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.383*

Sig.(2-tailed)

.

.014

N

41

41

نياز به اطلاعات آموزشي

Pearson Correlation

.383*

1

Sig.(2-tailed)

.014

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  014/0  بوده و چون 025/0>      مي باشد در ميابيم كه رابطه معني داري بين نياز به اطلاعات و اخبار  با ميزان استفاده آنها از وبلاگ انجمن علمي وجود دارد.

 

 

 

آزمون فرضيه پنجم: به نظر مي رسد بين نياز به تبادل افكار و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد.

 

جدول شماره پنجم) نتایج آزمون پیرسون فرضیه پنجم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

نياز به تبادل افكار

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.444**

Sig.(2-tailed)

.

.004

N

41

41

نياز به تبادل افكار

Pearson Correlation

.444**

1

Sig.(2-tailed)

.004

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  004/0 بوده و چون025/0>     مي باشد در ميابيم كه رابطه معني داري بين نياز به تبادل افكار دانشجويان و ميزان استفاده آنها از وبلاگ انجمن علمي وجود دارد.

 

 

 

فرضيه ششم تحقيق :به نظر مي رسد بين اعتبار مطالب وبلاگ و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد .

 

جدول شماره ششم) نتایج آزمون پیرسون فرضیه ششم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

اعتبار مطالب

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.078

Sig.(2-tailed)

.

.630

N

41

41

اعتبار مطالب

Pearson Correlation

.078

1

Sig.(2-tailed)

.630

.

N

41

41

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  630/0 بوده و چون 025/0>   مي باشد در ميابيم كه نبايد رابطه معني داري بين اعتبار مطالب وبلاگ و ميزان استفاده دانشجويان از آن وجود داشته باشد.

 

 

 

فرضيه هفتم تحقيق :به نظر مي رسد بين  به روز بودن مطالب و گرايش به وبلاگ انجمن علمي  رابطه وجود دارد.

 

جدول شماره هفت) نتایج آزمون پیرسون فرضیه هفتم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

به روز بودن مطالب

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.291

Sig.(2-tailed)

.

.065

N

41

41

به روز بودن مطالب

Pearson Correlation

.291

1

Sig.(2-tailed)

.065

.

N

41

41

 

 

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  065/0 بوده و چون025/0>      مي باشد در ميابيم كه نبايد رابطه معني داري بين ميزان به روز بودن مطالب وبلاگ و ميزان استفاده آنها از وبلاگ انجمن علمي وجود داشته باشد.

 

 

 

آزمون فرضيه هشتم تحقيق : به نظر مي رسد بين نحوه آموزش در دانشگاه و گرايش به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد .

 

جدول شماره هشت) نتایج آزمون پیرسون فرضیه هشتم

 

 

 

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

نحوه آموزش در دانشگاه

ميانگين زمان استفاده روزانه از وبلاگ

Pearson Correlation

1

.212

Sig.(2-tailed)

.

.183

N

41

41

نحوه آموزش در دانشگاه

Pearson Correlation

.212

1

Sig.(2-tailed)

.183

.

N

41

41

 

 

 

 

 

با نگاهي به عدد sig  به دست آمده كه  183/0 بوده و چون025/0>     مي باشد در ميابيم كه نبايد رابطه معني داري بين دانشجو محور بودن دانشگاه و ميزان استفاده دانشجويان از وبلاگ انجمن علمي وجود داشته باشد.

 

 

 

بحث و نتیجه گیری

 

در اين تحقيق هشت فرضيه با استفاده از روش هاي آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت كه نتايج آزمون فرضيات به شرح زير خلاصه مي گردد:

 

فرضيه اول اين تحقيق مبني براينكه ميزان ارتباط دانشجويان با يكديگر ارتباط معني داري با ميزان گرايش آنان به وبلاگ انجمن دارد، تائيد نشد.

 

با توجه به نحوه آموزش دانشگاه پيام نور و ارائه اغلب دروس به صورت مجازي و خودخوان ميتوان به دانشجويان حق داد که ارتباط کم و محدودي با ساير دانشجويان هم رشته خود داشته باشند . ولي با توجه به نتيجه آزمون اين فرضيه تحقيق که رابطه معنا داري بين متغير هاي ارتباط دانشجويان و گرايش به مبلاگ به دست نيامده ، باز هم نمي توان وجود اين متغير را به عنوان محرک در مراجعه افراد به وبلاگ در نظر نگرفت .

 

در فرضيه دوم با آزمونهاي آماري به اين نتيجه رسيدم كه عدم اطلاع رساني مناسب دانشگاه كه در جدول فراواني مشاهده گرديد تاثيري بر افزايش ميانگين زمان استفاده از وبلاگ انجمن علمي نداشته است. اما اين نمي تواند به اين معني باشد كه عدم پاسخگويي دانشگاه انگيزه استفاده دانشجويان از وبلاگ انجمن علمي نبوده است. به نظر ميرسد عدم پاسخگويي مناسب دانشگاه ميتواند انگيزه مراجعه به وبلاگ دانشجويي از سوي دانشجويان باشد ولي در نهايت انگيزه هاي اصلي براي استفاده بيشتر از وبلاگ موارد ديگريست.

 

نتایج آزمون فرضيه سوم نشان داد،  بين ايجاد اطمينان خاطر وآرامش با گرايش دانشجويان به وبلاگ انجمن علمي رابطه وجود دارد. مطابق نظريه استفاده و رضا مندي نيز مردم براي كسب راهنمايي، آرامش، سازگاري، اطلاعات و شكل گيري هويت شخصي از رسانه ها استفاده مي­كنند. اطلاع از اخبار به خودي خود باعث احساس امنيت خاطر مي گردد.حضور در جمع بزرگي از دانشجويان جديد و قديمي و امكان پرسش و پاسخ با آنان نيز ميتواند موجبات اطمينان خاطر دانشجويان را فراهم آورد.

 

نتایج فرضيه چهارم نشان داد كه ارتباط معنا داري ميان نياز به اطلاعات و اخبار و استفاده از وبلاگ انجمن علمي وجود دارد. مطابق نظريه استفاده و رضا مندي نيز مردم براي كسب راهنمايي ، آرامش ، سازگاري ، اطلاعات و شكل گيري هويت شخصي از رسانه ها استفاده مي كنند.

 

در مقابل نتایج آزمون فرضيه پنجم، اين نظريه را تاييد كرد كه ميان نياز به تبادل افكار و ميزان گرايش افراد به وبلاگ انجمن علمي رابطه معني داري وجود دارد. ميتوان گفت دانشجويان بدليل رابطه كم خود با يكديگر كه به خاطر حضور كم دانشجويان در دانشگاه مي باشد ، براي رفع اين نياز به وبلاگ انجمن علمي مراجعه مي كنند و مدت زمان بيشتري را هم نسبت به ديگران در وبلاگ سپري مي كنند. باز هم مانند دو فرضيه تاييد شده ديگر نظريه استفاده و رضامندي به اثبات مي رسد. مطابق نظريه استفاده و رضا مندي نيز مردم براي كسب راهنمايي ، آرامش ، سازگاري ، اطلاعات و شكل گيري هويت شخصي از رسانه ها استفاده مي كنند.كسب راهنمايي و سازگاري ميتواند در قالب همان تبادل افكار به ظهور برسد.

 

در آزمون فرضيه ششم با اينكه دانشجويان اعتبار زيادي براي مطالب وبلاگ قائل هستند اما اين باعث استفاده بيشتر آنان از وبلاگ نشده است. يعني اعتبار مطالب مي تواند موجب مراجعه مكرر دانشجويان در طول زمان باشد، اما باعث افزايش زمان حضور روزانه آنان در وبلاگ نمي گردد.

 

نتايج آزمون پيرسون فرضیه هفتم نشان داد، رابطه معنا داري بين به روز بودن مطالب وبلاگ و ميزان گرايش افراد به آن يافت نشد. ميتوان گفت اعتبار مطالب يك وبلاگ از ويژگي هاي مهم آن است و موجب جذب مخاطبين مي گردد كما اينكه شايد موجب حضور بيشتر آنان در وبلاگ نباشد.

 

نتايج آزمون فرضیه هشتم نیز نشان ميداد كه رابطه معني داري بين نحوه آموزش دانشگاه و ميزان گرايش به وبلاگ وجود ندارد.در نهايت دانشجو محور بودن شايد نتواند علت حضور بيشتر افراد در وبلاگ باشد اما ميتواند موجب گرايش آنان باشد.

 

از ميان متغيرهايي كه در تحقيق استفاده گرديد ميتوان متغيرهايي مثل اعتبار مطالب و به روز بودن مطالب را از شاخصه ها و ويژگي هاي وبلاگ دانست. متغيرهايي مثل آرامش خاطر، نياز به اطلاعات و تبادل افكار ميتواند جزء نيازهاي مخاطبين طبقه بندي كرد. متغيرهايي مثل دانشجو محور بودن ، پاسخگويي دانشگاه و ميزان ارتباط دانشجويان را هم ميتوان مباحث مرتبط با دانشگاه دانست. با توجه به اين طبقه بندي شايد بتوان گفت فرضيات به اثبات رسيده در اين تحقيق هرسه جزء نيازهاي مخاطبين هستند و عوامل مربوط به سيستم آموزشي و شاخصه هاي وبلاگ به اثبات نرسيدند.البته قطعا اين به معناي كم اثر دانستن كاستي هاي نظام آموزشي نيست

 

اما شايد اندازه گيري شاخص گرايش به وبلاگ با ميانگين دقايق حضور روزانه در وبلاگ عامل اين نتايج باشد.از طرفي ميتوان گفت ريشه نياز به اطلاعات در عدم اطلاع رساني است و اگر اطلاع رساني جامعي از طرف دانشگاه صورت مي گرفت مسلما اين احساس كمتر ايجاد ميشد.

 

 

 

 

 

منابع

 

ساروخاني ، باقر(1383) ، انديشه هاي بنيادين علم ارتباطات ،تهران :خجسته

 

سورين ، ورنر و جيمز تانكارد(1390) ، نظريه هاي ارتباطات ، ترجمه عليرضا دهقان ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

 

مهدي زاده ، سيد محمد(1391) ، نظريه هاي رسانه : انديشه هاي رايج و ديدگاههاي انتقادي،تهران:همشهري

 

ليتل جان ، استيفن (1384) ، نظريه هاي ارتباطات ، ترجمه سيد مرتضي نوربخش و سيد اكبر مير حسني، تهران:نشر جنگل

 

 

 

 

 



[1] .Uses and gratifications Theory

[2] Dependency Theory

[3].Ecological

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • نوشيدني الوئه ورا
  • دانلود منیجر برای کامپیوتر
  • قیمت فرش 1200 شانه
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور کیش
  • بهترین دکتر عمومی در تهران
  • فروش گیفت کارت با گیفتی
  • مشاوره پایان نامه ارشد کامپیوتر
  • خرید سرور اختصاصی آلمان
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • تور ارمنستان
  • خرید فیلتر شکن در امپراتور وی پی ان
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • تجربیات معلمان
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود آهنگ جدید
  • sitemap
  • داستان عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • خرید عطر و ادکلن
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • تشریفات
  • مدرسه یار
  • اورانوس
  • انجمن علمی مدیریت رسانه
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 124
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 146
  • بازدید ماه : 183
  • بازدید سال : 569
  • بازدید کلی : 4,518