loading...
رسانه من
احمدرضا زارعي بازدید : 106 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 

 

 

 

نرم افزارهای ارتباطی در تلفن های همراه

فرصتها  و تهدیدها

 

احمدرضا زارعی

کارشناس ارشد مدیریت رسانه

a_zarei422@yahoo.com

Media-management.ir

 

مقدمه

از زمانی که در 1321 ق  دو ستعلي خان معير الممالك امتياز داير كرن تلفن را در تهران از مظفر الدين شاه دريافت كرد تا امروز که نسل سوم گوشیهای تلفن همراه در دست کوچک و بزرگ دیده می شود سیستمهای ارتباطی با سرعت در حال پیشرفت ، گسترش و نوآوری هستند.

مفهوم تحول ارتباط توسط لومان (1998-1927) جامعه شناس آلماني مطرح شد.بنيان نظريه سيستمهاي لومان بر مفهوم "تحول ارتباط" استوار است ؛ از ارتباط شفاهي ؛ به سيستمهاي نگارش و رسانه هاي الكترونيك.تحول ارتباط به موازات تحول جامعه ، از ره گذر تمايزهاي كاركردي صورت مي گيرد.در نظريه او سه رشته در هم تنيده وجود دارد:الف.نظريه سيستمها به منزله يك نظريه اجتماعي ؛ ب .نظريه ارتباط پ.نظريه تحول

عنصر مركزي در نظريه لومان ارتباط است.سيستمهاي اجتماعي ، سيستمهاي ارتباطي هستند و جامعه ، فراگيرترين نظام اجتماعي است.از سال ۲۰۰۴ تا به امروز، با استقبال بی‌بدیل جهانیان از شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و بعدها از توییتر، همه‌ی سوداگران و فرصت‌طلبان دنیای کسب‌وکار مبتنی بر وب را بر آن داشته است تا به سراغ نوع‌های مختلفی از اجتماعات انسانی بروند که به خاطر دلایل و موضوعات گوناگون، گرد هم آمده‌اند.

تاریخچه

 

ماجراي تلفن كه به ابزاري براي برقراري ارتباط خصوصي و عمومي ، هردو ، تبديل شد در مارس 1876 آغاز شد ، هنگامي كه الكساندر گراهام بل (1922-1847) مخترع آمريكايي زاده اسكاتلند حق بهره برداري انحصاري از اختراع "تلفن" را ثبت كرد.واژه تلفن نخستين بار در 1796 براي بيان شيوه برقراري ارتباط صرفا از طريق صوت به كار رفت(ص 215 تاريخ اجتماعي رسانه ها)

در 1321 ق  دو ستعلي خان معير الممالك امتياز داير كرن تلفن را در تهران از مظفر الدين شاه دريافت كرد .نخستين امتياز دو سال قبل تر براي شهر تبريز داده شده بود.تلفن تهران در آن زمان ، منحصر به دو رشته سيم بود كه يكي به دربار و ديگري به منزل صدراعظم متصل مي شد.پس از مدتي معير الممالك به اتفاق چند نفر شركتي به نام سهامي كل تلفن ايران را تشكيل داد.در 1315 شمسي تلفن خودكار وارد ايران شد.براساس قانون ملي شدن ارتباط تلفني در آذر 1321 تمام امور مربوط به تلفن ، ملي و به شركتي به نام شركت سهامي تلفن ايران محول شد.(تاريخ اجتماعي رسانه ها ص 513)

در سال 2006 بيش از 2 ميليارد تلفن همراه در حال كار در سراسر دنيا وجود داشت و ضريب نفوذ تلفن همراه در 30 كشور از 100 درصد فراتر رفت: به بيان ديگر ، تعداد تلفن ها از تعداد مردمان آن كشورها بيش تر شد.ضريب نفوذ تلفن همراه در آفريقا در سال 2006 تنها حدود 20 درصد بود و نرخ رشد اين ضريب نسبت به سال قبل از آن 100 درصد بود يعني دو برابر نرخ رشد تلفن همراه در جهان (تاريخ اجتماعي رسانه ها صص 435-434)

 

واژه همگرايي از دهه 1980 به اين سو ، اين واژه بيش تر به توسعه فن آوري ديجيتال و درهم آميختن و يكپارچه شدن متن ، عدد ، تصوير و صدا اشا ره داشته  و سپس به فرايندهاي تلفيق رسانه ها و صنايع ارتباطات دور اطلاق شد(تاريخ اجتماعي رسانه ها ص 361)

جایگاه این سیستمهای ارتباطی در دنیای امروز

امروزه کمتر گوشی نسل سومی ( 3G) را پیدا می کنید که تعدادی از نرم افزارهای ارتباطی جدید بر روی آن نصب نشده باشند.اگر کاربر یکی از این شبکه های ارتباطی نیز باشید با نگاهی به فهرست مخاطبین خود که کاربر آن شبکه هستند درخواهید یافت که به تدریج عده زیادی از افراد در حال پیوستن به این موج شبکه های ارتباطی بر روی تلفن های همراه خود هستند.

در پيمايشي بين المللي كه نوجوانان و جوانان 15 تا 35 ساله 11 كشور پاسخگويان آن بودند اكثريت گفتند كه نمي توانند تصوري از زندگي بدون تلفن همراه داشته باشند. (تاريخ اجتماعي رسانه ها ص 435)

این استقبال عظیم می تواند در جوامع مختلف دلایل متفاوتی داشته باشد اما دلایل کلی استفاده از این نرم افزارها میتواند شامل این موارد باشد:

سهولت دانلود ، نصب  و کاربری این نرم افزارها بر روی گوشی های تلفن همراه بطوریکه حتی افراد با اطلاعات بسیار ایتدایی از شبکه اینترنت و کامپیوتر نیز میتوانند اقدام به نصب و استفاده از آن نمایند.

تنوع بسیار بالای خدمات ارتباطی ارائه شده توسط این نرم افزارهای ارتباطی که میتوان مواردی چون تماس تصویری، ارسال فیلم و عکس ، ارسال موقعیت مکانی و...را نام برد. این نرم افزارها با استفاده از یک محیط مولتی مدیا و صفحات هایپر وب امکان استفاده و اشتراک گذاری خدمات مختلف را در کنار هم دارا می باشند.

هزینه بسیار کم ارتباط از طریق این نرم افزارها که به خاطر استفاده این نرم افزارها از فضای اینترنت  می باشد و تنها اتصال به اینترنت برای استفاده از این نرم افزارها کافیست و هزینه دیگری در بر ندارد .ارتباط از طریق این نرم افزارها خصوصا در فواصل دور و بین کشورها  بسیار  با صرفه است.

در دسترس بودن همیشگی گوشی های تلفن همراه موجب استفاده گسترده تر گروههای مختلف افراد جامعه از این نرم افزارهای ارتباطی می گردد.

عدم اطمینان شهروندان به خطوط تلفن دولتی در برخی کشورها که شهروندان امکان شنود مکالمات و ذخیره پیامهایشان را از طرف دولتها محتمل می دانند  گاهی باعث جذب افراد به ارتباط از طریق این نرم افزارها می گردد.

 

آشنایی با سیستمهای ارتباطی گوشی های تلفن همراه

 

 

Fring
این برنامه به کاربران امکان می‌دهد فهرستی از دوستانشان را بسازند و با آنها به طور همزمان چت کنند.


 

 

Instagram

این شبکه اجتماعی در زمینه به اشتراک گذاری تصاویر فعالیت می کند که در آن می توانید تصاویر مختلف خود را در بین دوستانتان به اشتراک بگذارید. هم اکنون این شبکه اجتماعی بالغ بر 100 ها میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.این نرم افزار به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در صفحه خود تصاویر مختلف را قرار دهید تا دوستانتان آن را مشاهده کنند

 

Talkray

این برنامه روش جدیدی برای برقراری تماس با یک یا چند نفر از دوستانتان به طور همزمان و با کیفیت اچ دی را فراهم می‌کند
.

بعلاوه می‌توانید از طریق این برنامه، پیام متنی، پیام صوتی، عکس و ویدیو هم بفرستید، آنهم همزمان با برقراری تماس. ویژگی جالب توجه این برنامه امکان کنفرانس ایجاد کردن زمان برقرای تماس با چند نفر است.

 


WeChat
می توان گفت یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است، که به دلیل بسته شدن برخی قابلیت های نرم افزار در ایران، در حال حاضر نرم افزار پرکاربردی به حساب نمی آید.ولی بدونه شک امکانات نو و بی نظیری که در این نرم افزار وجود دارد همچنان برخی از مخاطبانش را همراه خود حفظ کرده است.با وی چت، می‌توانید پیام صوتی و فوری بفرستید و ویدیو چت برقرار کنید.می‌توانید کانتکتهای خود راوارد این برنامه کنید و هر زمان پیام جدیدی دریافت کرید نوتیفیکیشن مربوطه را مشاهده کنید. این برنامه امکان به اشتراک گذاشتن تصویر یا مطلب با دیگر دوستانتان را نیز می‌دهد.

 

 

 

ooVoo

پس از بسته شدن نرم افزار وی چت ،بسیاری از کاربران آن را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند! از نظر امکانات محدودتر از برنامه ویچت می باشد اما رابط کاربری ساده و انتقال فایل های صوتی با کمترین حجم از جمله مواردی است که باعث شده است میلیون ها کاربر در سراسر جهان برای تماس و ارتباط با دوستان خود  از آن استفاده کنند. امکان تماس تصویری را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده است که می توانید در حین برقراری تماس از افکت های زیبای تصویری که در نرم افزار گنجانده شده است نیز استفاده کنید.

 

DiDi

یکی از شبیه ترین نرم افزارها به شبکه اجتماعی وی چت می باشد که به دلیل ترافیک مصرف بالای سی پی یو نتوانسته به محبوبیت رقیب خود برسد. با استفاده از این نرم افزار می توانید به صورت گروهی با دوستانتان به گفتگو بپردازید و عکس هایشان را لایک کنید. امکانات دی دی تقریبا با وی چت برابری می کند، پس در صورتیکه با وی چت کار کرده باشید مشکلی با استفاده از نرم افزار اندروید دی دی نخواهید داشت



Talkatone

این برنامه امکان می‌دهد تماس صوتی را از طریق وای فای و گوگل وویس به شکل یک کانال برقرا کرده و با کانتکت‌های خود ارتباط برقرار کنید. این برنامه نیز مانند ویچت امکان به اشتراک گذاشتن تصویر و متن را نیز می‌دهد

.

Maaii

این برنامه امکان برقراری تماس، ارسال و دریافت پیام، برقراری تماس ویدیویی به همراه مشخصات تماس گیرنده، اشتراک گذاشتن افکتهای صوتی، استیکر، موزیک، ویدیو و خیلی چیزهای دیگر را می‌دهد.


Viber


محبوب ترین نرم افزار برقراری تماس اینترنتی در دنیاکه بعد از نصب آن و اتصال به اینترنت از طریق سیم کارت یا وای فای در آن ثبت نام کنید. برای مکالمه با دوستانتان باید طرف مقابل نیز این برنامه را نصب داشته باشد که خود وایبر به شما برای شناسایی دوستانی که وایبر را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب دارند کمک می کند.وایبر به کاربرانش اجازه می‌دهد پیام متنی بفرستند، تماس بگیرند، عکسها و فیلمهایشان را به اشتراک بگذارند و لذت برقرای تماس با سرتاسر دنیا را تجربه می کنند.این برنامه به طور خودکار با کانتکتهای افراد همگام شده و

 

Kik

امکان ارسال پیام با اینترنت کم سرعت از قابلیتهای این نرم افزار است. با توجه به فشرده سازی که در موتور این نرم افزار اندروید قرار دارد داده ها با حجم بسیار کم انتقال پیدا می کنند و باعث کاهش مصرف اینترنت شما می شود. همچنین این امکان را نیز فراهم می کند که با سرعت بسیار کم اینترنت امکان استفاده کامل از این مسنجر قدرتمند را داشته باشید.

 

KakaoTalk

نرم افزاری با امکانات قابل قبول که توانسته بیش 110 میلیون کاربر در جهان را با خود همراه کند. از مهمترین ویژگیهای این نرم افزار پیام رسان می توان به قابلیت اطلاع از خوانده شدن یا نشدن پیامتان توسط دریافت کننده اشاره کرد.در این نرم افزار شماره موبایلتان همان نام کاربریتان خواهد بود و همچنین قابلیت اضافه کردن مخاطبین سیم کارتتان به لیست دوستان شما را دارا می باشد.

 




Line

لاین برنامه‌ای است که امکان ارسال پیام متنی و برقرای تماس را به طور رایگان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.این برنامه به عنوان بهترین برنامه رایگان در چند کشور دنیا شناخته شده است. تمام کاربران لاین می‌توانند از صدایی شفاف هنگام برقرای تماس و ارسال و دریافت پیامهایی با آیکنهای رنگی، عکسها و اطلاعات مرتبط به محل تماس گیرنده بهره مند شوند

.


Tango
این نرم افزار نیز درکنار وایبر و واتس آپ یکی از محبوب ترین نرم افزار های پیام رسان اندروید به حساب می آیند. تانگو امکان نمایش دوستانی که از این برنامه استفاده می کنند را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید راحت تر دوستان خود را پیدا کنید و با آنها به گفتگو بپردازید.

 

Skype

اسکایپ یکی از بهترین راه‌های برقراری تماس رایگان است. به شما امکان ارسال پیام رایگان می‌دهد و برخلاف دیگر برنامه‌ها، شما اجازه دارید پیش از آنکه کسی بخواهد به شما پیامی بفرستد آن را تایید کنید. کیفیت عالی است و با پرداخت مبلغ کمی می‌توانید با کاربرانی که اسکایپ نیز ندارند تماس بگیرید.


Google Voice

با استفاده از گوگل وویس می‌توانید پیام و تماس رایگان داشته باشید. این برنامه با اکانت گوگل شما همراه است.



WhatsApp

"با این برنامه قطعا با   پیامکهای معمولی خداحافظی می کنید!" .این شعار بزرگترین و معروفترین شعاری است که سازندگان این نرم افزار آن را بیان می کنند. محبوب ترین نرم افزار ها در نوع خود به شمار می آید که می تواند جایگزین ارسال اس ام اس ها به صورت معمول برای شما شود.این هم یکی از برنامه‌های قدیمی برای ارسال پیام است که امکانات بسیار خوبی دارد. در واتس اپ شما می‌توانید صدای ضبط شده را نیز به راحتی انتقال دهد و وجود صورتک‌های فراوان از دیگر امکانات این برنامه مفید است.در صورتیکه این نرم افزار اندروید را برروی گوشی خود نصب داشته باشید در صورت دریافت پیام به شما اطلاع داده خواهد شد و دیگر نیاز به چک کردن مداوم ندارد. این ویژگی مهم واتس آپ است! اما اگر بخواهیم به در مورد امتیازات منفی این برنامه حرف بزنیم قطعا به رایگان نبودن آن بعد از یکسال می توان اشاره کرد! سازندگان واتس آپ اعلام کرده اند که کاربر به مدت یکسال پس از نصب واتس آپ برروی گوشی خود باید هزینه ای جهت اشتراک پرداخت کند.

 

nimbuzz

مسنجری قدرتمند جهت برقراری ارتباط بین دو یا چند کاربر، نیم باز نرم افزار متنی است که باعث می شود به راحتی و در صورت دسترسی به اینترنت با کاربران لیست خود به صحبت بپردازید. امکان آپلود فایل به مقدار نامحدود نیز در این مسنجر گنجانده شده است که به این وسیله می توانید عکس ها و ویدئوهای خود را نیز با دوستانتان به اشتراک بگذارید. از مواردی که در این  نرم افزار اندروئیدی وجود دارد اتصال آن به پروفایل فیس بوکتان است.کاربران نیم باز می توانند در صورت آنلاین بودن دوستانشان در فیس بوک با آنها به وسیله این مسنجر اندرویدی صحبت کنند.

 

فرصتها و تهدیدها در استفاده از سیستمهای ارتباطی نوین

 

تکنولوژی های جدید ارتباطی فرصتها و تهدیدهای جدیدی را نیز به همراه دارند که در حالت معقول و با داشتن دید استراتژیک نسبت به آن از سوی نهادهای مسئول ارتباطی و فرهنگی میتوان از این فرصتهای پیش آمده جهت پیشبرد جوامع استفاده نموده و راهکارهایی نیز برای کاهش تهدیدات و یا از میان بردن آن ارائه داد.

 

فرصتها  ی استفاده از این شبکه های ارتباطی ) امکانات موجود در این نرم افزارهای ارتباطی)

 

1.ارسال متن و صورتک : نوشتن متن با فونت و خط دلخواه در یک پس زمینه زیبا و با رنگهای متعدد با ظرفیت ارسال کاراکتر بیشتر از قابلیتهای ارسال پیام در این شبکه ها می باشد که در شبکه های عادی ارسال پیام کوتاه مشاهده نمی شود. البته شرکتهای تولید کننده این نرم افزارها امکان ارائه شکلهای جدید را هم در بسته های خاصی در قبال پرداخت مبالغی فراهم می کنند.

2.تماس صوتی :امکان تماس صوتی در اغلب این سیستمهای ارتباطی وجود دارد.مزیت این نرم افزارها نسبت به یکدیگر در این زمینه می تواند شفافیت صدا ، عدم قطع و وصل و همزمانی مکالمه باشد به طوریکه در تماس صوتی افراد با تاخیر صدای یکدیگر را نشنوند و یا انعکاس صدای خود را نداشته باشند.

3.تماس تصویری: شاید تماس تصویری را بتوان یکی از بارزترین ویژگی های استفاده از این نرم افزارها دانست.در کشور ما که در زمان نوشتن این مطلب هنوز تکلیف شرکت رایتل در ارائه خدمات تماس تصویری مشخص نیست ارتباط آسان و بدون هزینه از طریق این نرم افزارها باعث گرایش بیشتری به نرم افزارهای ارائه کننده این خدمات مثل اسکایپ ، لاین ، تانگو و ... می گردد.بطوریکه اغلب افرادی که خویشان و دوستانی در خارج از کشور دارند جهت تماس با آنان به این نرم افزارها متوسل می گردند.نرم افزاری مانند اسکایپ به فراوانی جهت برقراری ارتباط تصویری از راه دور در برنامه های خبری شبکه های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه با گسترش پدیده شهروند خبرنگاری مسلما  استقبال بیشتری هم از سوی شهروندان مسئول برای نشان دادن مشکلات جوامع خود از طریق استفاده از این خطوط ارتباطی خواهد شد.نکته دیگری که در رابطه با تماس ها در این نرم افزارها مطرح است در اغلب آنها تماس با مخاطبینی که کاربر این شبکه ها هستند رایگان بوده اما استفاده از آن برای تماس با شماره های دیگر مستلزم خرید اعتبار است.

4.ارسال عکس: ارسال عکس در این سیستمها بصورت امکان گرفتن عکس توسط دوربین گوشی و یا استفاده از عکسهای ذخیره شده در گوشی می باشد.در برخی نرم افزارها مثل وایبر امکان افزودن و پیوست متن به عکس نیز هست.گاه عکسهایی که توسط گوشی گرفته می شوند اطلاعاتی از تاریخ و موقعیت مکانی را نیز در بر دارند که در صورت ارسال عکس همراه آن ارسال می شوند.

 

5.ارسال فیلم : ارسال فیلمهای کوتاه چند دقیقه ای در برخی از این نرم افزارها مثل وایبر ، واتس اپ و..امکان پذیر می باشد.در ارسال فیلم نیز مانند عکس امکان فیلمبرداری در لحظه توسط گوشی تلفن همراه و یا استفاده از فیلمهای ذخیره شده در گوشی تلفن همراه وجود دارد. همانند مطلبی که درباره ارسال عکس اشاره شد در ارسال فیلم نیز امکان ارسال اطلاعات زمانی و مکانی فیلم همراه آن وجود دارد.

6. ارسال پیام صوتی :یکا از کاربردهای جالب این نرم اغزار ها ی ارتباطی امکان ارسال پیام صوتی است که در نرم افزارهایی مثل وایبر و واتس اپ تنها با نگهداشتن یک آیکون میکروفون و صحبت کردن و سپس رها کردن آن میتوان پیام صوتی را ارسال کرد.البته زمان این پیامهای صوتی محدود بوده و اغلب حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه می باشد.

7.ارسال فایل صوتی : در برخی از این نرم افزارها می توانید یک فایل صوتی را پیوست کرده و ارسال کنید.واتس اپ از نرم افزارهایی است که بطور احسن این کار را انجام می دهد.

8.نمایش پروفایل و تصویر کاربران: در اغلب این نرم افزارها در قسمت پروفایل ، کاربر امکان قرار دادن عکس را دارد.البته تفاوتهای زیادی در این قسمت بین نرم افزارهای مختلف وجود دارد .مثلا در وایبر کاربر تنها می تواند یک تصویر را قرار دهد ولی در وی چت و تانگو امکان قرار دادن یک تصویر پس زمینه هم وجود دارد .در وایبر امکان دانلود تصویر پروفایل توسط سایر کاربران وجود ندارد اما در تانگو و وی چت و واتس اپ چنین امکانی هست.علاوه بر آن در نرم افزارهایی مثل تانگو و وی چت امکان قرار دادن دهها عکس وجود دارد که به نوعی علاقه مندی های کاربر را نشان میدهد.امکان لایک کردن این تصاویر از سوی کاربران دیگر هم وجود دارد و حتی در تانگو میتوان تصویر کاربرانی که برای تصاویر خاصی لایک گذاشته اند را دید و با لمس تصویر آنان با آنان تماس برقرار نمود.

9.نمایش وضعیت مخاطبین: اغلب نرم افزارها امکان نمایش وضعیت اتصال شما یا به اصطلاح آنلاین بودن شما را دارند.به طور مثال در وایبر وجود کلمه online در زیر نام کاربران نشانه اتصال آنها به اینترنت می باشد و در صورت عدم اتصال مخاطب ، آخرین ساعت و یا تاریخ حضور وی را ثبت می کند.در قسمت تنظیمات این نرم افزارها میتوان نمایش وضعیت را غیر فعال نمود.

نکته دیگری که در این زمینه است وجود گزینه های متنوعی برای بیان وضعیت در نرم افزاری مثل واتس اپ می باشد که توسط کاربر انتخاب شده و نمایش داده می شود تا سایرین از وضعیت فعلی فرد با خبر باشند.گزینه هایی مانند در دسترس ، مشغول ، در کلاس ، در سینما ، در محل کار ، باتری در مرز خالی شدن ، در جلسه ، در خواب، فقط تماسهای ضروری و... .در برخی نرم افزارها مثل تانگو وضعیت افراد نمایش داده نمی شود.

10.امکان اطلاع از دریافت پیام توسط مخاطبین: اغلب نرم افزارها این امکان را برای شما فراهم کرده اند که شما از دریافت پیام خود توسط مخاطب  اطمینان یابید.ارسال پیام در اغلب موارد بصورت قرار گرفتن یک علامت تیک در کنار پیام ارسالی نمایش داده می شود و وجود دو علامت تیک یعنی دریافت پیام توسط مخاطب.

11.امکان جستجوی سایر کاربران شبکه های اجتماعی: به طور مثال در تانگو  امکانی وجود دارد که با فعال کردن آن میتوان بیش از 200 نفر ازکاربران آنلاین  تانگو را به ترتیب نزدیک ترین فاصله بر اساس کیلومتر (فواصل نزدیکتر با متر) مشاهده کرد.این قابلیت به افراد این امکان را میدهد که با سایر کاربرانی که در یک محدوده مکانی  هستند ارتباط برقرار کنند.جالبتر اینکه حتی میتوان کاربرانی با یک جنسیت خاص را هم انتخاب کرد یعنی آقایان یا خانمها.

12.امکان ارسال موقعیت جغرافیایی: در برخی از این نرم افزارها امکان مکان یابی مخاطبین توسطGPS  وجود دارد.مثلا در نرم افزار وایبر در گوشه سمت راست کادر نوشتن پیامها مکان نمایی بدون رنگ قرار دارد که شاید برخی افراد متوجه آن هم نشده باشند.با لمس این مکان نما به رنگ بنفش درآمده و در این حالت هر عکس یا پیامی ارسال گردد حاوی اطلاعات مکان جغرافیایی حضور کاربر خواهد بود که بصورت نماد یک قطره در گوشه سمت راست نمایش داده خواهد شد.دقت این کارایی در نرم افزارهای مختلف متفاوت است.

13.قابلیت SHAKE: این قابلیت که به طور مثال در نرم افزاری مثل تانگو وجود دارد به این صورت است که شما با انتخاب این کارایی و سپس تکان دادن گوشی می توانید کاربرانی که از سراسر جهان همزمان با شما این کار را انجام داده اند را پیدا کنید.

14.ایجاد گروه : در اغلب این نرم افزارهای ارتباطی که بر روی گوشی های تلفن همراه هستند قابلیت تشکیل گروه وجود دارد.همچنین امکان ارسال پیام به سایر کاربران برای دعوت به عضویت در گروه هم وجود دارد.پیامی که به گروه ارسال می گردد توسط تمامی اعضای گروه مشاهده می شود.همچنین در برخی نرم افزارها شماره های تماس اعضا دیده می شود.گفتگوهای درون گروهی افراد با یکدیگر نیز قابل مشاهده برای بقیه اعضا می باشد.

15.قابلیت نقاشی با لمس صفحه: در برخی نرم افزارها مثل وایبر آیکونی با نام Doodle   وجود دارد که با استفاده از آن انگشت شما در حکم قلمو شده و روی صفحه می توانید نقاشی کنید.جالب اینکه مفهوم این کلمه انگلیسی  ابله و گول زدن می باشد!

16. مخاطب خاص : در برخی نرم افزارها امکان ایجاد مخاطبین خاص هم وجود دارد.بطوریکه میتوان مخاطبین خاص را از سایرین متمایز کرد.بطور مثال در وایبر در کنار نام مخاطبین علامت ستاره بی رنگی وجود دارد که با لمس کردن آن سفید رنگ شده و مخاطب شما علاوه بر جایگاهش در ترتیب الفبایی در صدر لیست هم قرار می گیرد تا دسترسی آسانتری به وی داشته باشید.

 

تهدیدات بالقوه در نرم افزارهای ارتباطی تلفن های همراه

 

تهدیداتی که در نصب و استفاده از نرم افزارهای نوین ارتباطی بر روی تلفن های همراه میتواند ایجاد شود را از نظرمنشا میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

دسته اول: تهدیداتی هستند که در واقع از سوی شرکت طراح نرم افزار ایجاد شده  اند:مهمترین آنها را میتوان بحث وجود حفره های امنیتی یا باگها دانست که موجب نفوذ هکرها به این شبکه ها و دسترسی به اطلاعات کاربران می شود.با اینکه اغلب شرکتها به خاطر تضمین اعتبار خود از پروتکل های امنیتی خوبی پیروی می کنند اما در نهایت هیچ تضمینی صد در صد نیست.در مواردی هم پخش خبر وجود حفره در این برنامه ها می تواند کار شرکتهای رقیب باشد.با اینحال گزارشاتی که هر از گاهی در فضای مجازی درباره باگهای شناسایی شده در شبکه های بزرگ اجتماعی به گوش می رسد و پیرو آن مسئولین شرکت از کلیه کاربران خود درخواست می کنند تا نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام کنند نشانه هایی از وجود همین مشکلات امنیتی از سوی شرکتهای تولید کننده نرم افزارهاست.از تهدیدات دیگر در این دسته دسترسی خود شرکت به اطلاعات کاربری و پیامهای کاربران است که وقتی دشمنی دیرینه ای هم میان شرکت صاحب شبکه و کاربران کشور دیگر باشد به تهدیدات بیشتر دامن می زند.

مورد دیگری که در این دسته تهدیدات میتوان به آن اشاره کرد کم توجهی به برخی موارد از سوی شرکت تولید کننده نرم افزار می باشد که به طور مثال در تانگو تنها با یک پرسش کوتاه از کاربر درباره ارسال پیام به روز شدن وی در تانگو به مخاطبین وی سوال می شود و تائید دیگری نمی گیرد.این موضوع باعث می شود کاربری که به درستی متوجه موضوع نشده است با تائید این امر موجب ارسال پیام کوتاه با هزینه خود به مخاطبینش شود.

دسته دوم : تهدیداتی که به خاطر بی اطلاعی کاربران در استفاده از این نرم افزارهای ارتباطی آنان را تهدید می کند.

در این زمینه می توان اول از همه به قابلیت ارسال موقعیت جغرافیایی افراد در این شبکه ها اشاره کرد.اغلب افراد در استفاده از این نرم افزارها به این تهدید پنهان توجه ندارند.در قسمت تنظیمات نرم افزار امکان غیر فعال کردن ارسال موقعیت وجود دارد که اغلب به خاطر عدم تسلط افراد به زبان انگلیسی مورد غفلت وافع می شود و یا افراد آن را مساله مهمی نمی دانند.

شاید در ابتدا به نظر برسد که این تهدید امنیتی بیشتر متوجه چهره های سرشناس و یا مشاغل حساس سیاسی و یا نظامی باشد اما در نهایت میتواند گریبان افراد عادی جامعه را نیز بگیرد و به سادگی موجبات اختلافات خانوادگی را بوجود بیاورد.

تهدید دیگری که در این زمینه میتوان نام برد اعتیاد به استفاده از این سیستمهای ارتباطی توسط کاربران است.در صورتیکه افراد برنامه خاصی در زندگی نداشته باشند و یا تنها باشند ناخواسته جذب این سیستمها شده و ساعات زیادی از وقت خود را روزانه در پای این سیستمها به هدر میدهند که خود در نگاه کلان موجب هدر رفتن سرمایه اجتماعی عظیمی است.

تهدید دیگر در این زمینه را میتوان ایجاد مزاحمت از سوی برخی کاربران دانست که توسط سیستمهایی مثل تانگو که امکان جستجوی سایر کاربران را دارد می توانند به راحتی و بدون داشتن شماره تماس افراد با آنان تماس بگیرند و یا اقدام به ارسال تصاویری کنند که موجبات آزار افراد را فراهم آورند .

تهدید دیگری که امکان بروزش در این سیستمها بیشتر نمود پیدا میکند ارسال اشتباه یک پیام یا یک عکس و فیلم به یک مخاطب اشتباهی است.در گوشی های لمسی کاربر با یک تماس ساده انگشت با صفحه میتواند فایلی را ارسال کند و ممکن است با  لمس اشتباهی و ناخودآگاه یک تصویر به طور مثال آن را در فیس بوک به اشتراک بگذارد!

دسته سوم :تهدیداتی هستند که در سطح ملی برای این نرم افزارها ی ارتباطی مطرح هستند.به طور مثال کاهش چشمگیر درآمد سیستم مخابرات دولتی از محل سود ارسال پیامکها و تماسهای تلفنی گاهی دولتها را به فکر محدود کردن این سیستمها می اندازد.

تهدید کانون خانواده در کشورهای سنتی تر که خانواده جایگاه ویژه ای دارد میتواند تهدیدی ملی در نظر گرفته شود که در دراز مدت آثار سوء زیادی را به جا خواهد گذاشت.امکان ارتباط آسان و یافتن افراد مختلف در این شبکه ها امکان ایجاد روابط نا مناسب را هم افزایش می دهد و این باعث می شود جامعه شناسان هشدارهای جدی در این زمینه داشته باشند.

تهدید دیگر از منظر امنیت ملی میتواند بحث شایعه باشد. سهولت و سرعت پخش اطلاعات از طریق این سیستمها در جامعه میتواند باعث نگرانی هایی از سوی دولتمردان باشد.به طور مثال پخش یک قطعه فیلم ساختگی میتواند در عرض چند ساعت شایعه ای را در سراسر کشور دامن بزند که عوارض و هزینه های زیادی برای کشور در پی داشته باشد . ترس از بی ثباتی سیاسی در جهان انقلابهای مخملی می تواند تهدیدی جدی از سوی این سیستمها برای دولتها باشد.

 

راهکارها

 

دیدیم که تکنولوژی های نوین ارتباطی می توانند چه فرصتها و تهدیدهایی را برای جوامع در پی داشته باشند.نکته ای که هست اینکه چگونه از فرصتها و مزیتهای این شبکه ها استفاده کرده و از سویی اثرات مخرب و تهدیدهای آن را باید کاهش داد.در هر صورت برخی اقدامها که در جهت فیلتر کردن این شبکه های ارتباطی صورت می گیرد هم  ناقض حق آزادی گردش اطلاعات بوده و هم نهایتا محکوم به شکست می باشد چرا که ظهور سیستمهای ارتباطی جدید و تنوع و گستردگی آنها از یک سو و دور زدن اینگونه محدودیتها با استفاده از ابزاری به نام فیلتر شکن باعث بی اثر شدن این دست اقدامات از سوی دولتها خواهد شد.

راهکارهایی که میتوان از آنها برای کاهش تهدیدات و افزایش فرصت های ایجاد شده توسط این سیستمها استفاده کرد:

 

ارائه نسخه بومی این نرم افزارها با در نظر گرفتن امنیت شبکه برای استفاده کاربران داخلی

اطلاع رسانی نقاط ضعف و نکات امنیتی لازم از نگاه کارشناسان IT  از طریق رسانه های مختلف

تولید محتوای مناسب آموزشی از سوی نهادهای فرهنگی وآموزشی برای گسترش در فضای این شبکه های اجتماعی

ساخت برنامه های آموزشی با شرکت جامعه شناسان و روانشناسان برای ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از این سیستمها در جامعه

 

سخن آخر اینکه تکنولوژی های ارتباطی با سرعتی برق آسا دهکده جهانی ما را که رسانه ها در آن رکن چهارم دمکراسی هستند در می نوردد.شناخت این رسانه های نوین ، سیستمهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی موجبات توسعه تبادل آزاد اطلاعات درجامعه را فراهم خواهد کرد .همانطور که هر روز شاهد قدرت نمایی افراد و جریانات اجتماعی مختلف از طریق همین شبکه های اجتماعی برای به کرسی نشاندن خواسته های به حقشان هستیم  باید ضمن فراهم کردن بستر لازم برای استفاده افراد جامعه از این تکنولوژی های ارتباطی، با کمک نخبگان جامعه  نیز به بررسی همه جانبه آثار و تبعات استفاده نادرست از آن پرداخته و به شکل گیری فرهنگ صحیح استفاده از آن کمک کرد.

 

ايسا بريگز  - پيتر برك /تاريخ اجتماعي رسانه ها ، از گوتنبرگ تا اينترنت / حسن نمك دو ست تهراني (تهران : همشهري ،1391)

A social history of the media: from Gutenberg to the internet,2,3nd ed , c 2005,2009

Burke,Peter  Briggs,Asa

http://www.javanmobile.com/6103/top-10-android-social-chat/

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • نوشيدني الوئه ورا
  • دانلود منیجر برای کامپیوتر
  • قیمت فرش 1200 شانه
  • دانلود فیلم ایرانی
  • انجام پایان نامه مدیریت
  • پایان نامه مدیریت
  • تور کیش
  • بهترین دکتر عمومی در تهران
  • فروش گیفت کارت با گیفتی
  • مشاوره پایان نامه ارشد کامپیوتر
  • خرید سرور اختصاصی آلمان
  • چاپ کاتالوگ چاپ بروشور
  • تور ارمنستان
  • خرید فیلتر شکن در امپراتور وی پی ان
  • تور دبی
  • خرید جم کلش رویال
  • تجربیات معلمان
  • فروشگاه اینترنتی لباس
  • خرید جم کلش
  • خرید جم کلش رویال
  • خرید جم کلش رویال
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود مقاله با فرمت word
  • دانلود آهنگ جدید
  • sitemap
  • داستان عاشقانه
  • تصفیه آب معصومی
  • خرید عطر و ادکلن
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حسابداری انبارداری
  • نرم افزار جامع انبارداری
  • برنامه انبارداری
  • بهترین نرم افزار انبارداری
  • تشریفات
  • مدرسه یار
  • اورانوس
  • انجمن علمی مدیریت رسانه
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 124
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 598
  • بازدید کلی : 4,547